Beata Łaska kirándulása
után hosszú, csaknem 270 éves szünet következett, csak 1840. augusztus 13-án
látogatott a Tátrába Łucja Rautenstrauchowa, egy tábornok felesége, aki az
akkor divatos üdülőhelyről, Szczawnicáról Poroninon és Bukowinán át érkezett a
Tátrába. Megcsodálta a Halastavat (Morskie Oko), sőt, felment a Tengerszemhez
(Czarny Staw pod Rysami) és meglátogatta a Kościelisko-völgyet (Dolina
Kościeliska). Miután túlélt egy jégesőt a Halastó felett, benyomásait a „Miasta,
góry i doliny” (Városok, hegyek és völgyek) című versben írta le.
Nagyjából ugyanabban
az időben, vagyis 1841-ben (35 évvel Marie Paradise bravúrját követően) a
délről Liptó fölé magasodó Kriván lett az első tátrai csúcs, amelyet nők is meghódítottak.
A magyarok 1841. augusztus 4-én csoportos kirándulást szerveztek a csúcsra,
hogy így ünnepeljék meg azt, hogy Frigyes Ágost szász király kicsivel korábban
feljutott a Krivánra. Az ünnepségen, melynek során egy vaslemezekből készült emlékművet
is felállítottak, „fehér ruhába öltözött hölgyek” is részt vettek. A leírások sajnos
nem adták meg sem vezetéknevüket, sem keresztnevüket, csak annyit említenek,
hogy „többnyire magyarok voltak”.
Tizenkét nappal később
(augusztus 16-án) a szlovákok „nemzeti kirándulást” szerveztek a Krivánra. Ezen
a „szlovák hazafiak anyja” néven ismert Johanna Miloslava Lehotska is részt
vett. Egy évvel korábban azonban egy lőcsi gyógyszerész, valószínűleg Stefan
Rochlitz felesége Miloslavánál is magasabbra jutott, amikor felmászott a Lomnici-csúcsra.
A gyógyszerész családjának a Tátrában elért eredményeit már a XIX. században
ismerték a Szepességben. Hamarosan, 1847-ben három nő érte el a Lomnici-csúcsot
Lux Jakab vezetésével. Ők Janka Rniesnerova és Sarlota Erthnerova Szepeszombatból
és Amalia Kleinerova Strázsáról. Ettől kezdve a Lomnici-csúcs lett a női kirándulások
fő célpontja, ennek következtében 1852. szeptember 8-án a poprádi Melczerova és
Moritz Bexheft, két évvel később a budapesti Gilming Hermina, végül 1856-ban
állítólag két lengyel nő járt a csúcson. Abban az időben a Lomnici-csúcs
megmászása meglehetősen nagy teljesítmény volt, tekintve, hogy a csúcsra vezető
úton nem volt biztosítás, és a női ruházat meglehetősen kényelmetlen volt.
A Tátra északi lejtőit
sokáig elkerülték a nők. Ennek számos, úgy politikai, mind gazdasági oka volt.
Az első lengyel nő, aki a XIX. század közepén az északi oldalról látogatta meg
a Tátrát Maria Steczkowska, a Jagelló Egyetem matematika professzorának, Jan
Kanty Steczkowskinak a lánya volt. Bukowina Tatrzańskában volt a szállása,
ahonnan 1855-ben első útja során meglátogatta a Halastavat és a
Kościelisko-völgyet. Második, 1857-es tartózkodása során felment a
Kis-réti-völgybe (Dolina Malej Łąki) és megmászta a Vörös-hegyeket (Czerwone
Wierchy). Ismét elment a Halastóhoz, és átment a Lengyel-Öt-tó völgyébe (Dolina
Pięciu Stawów Polskich). Egy évvel később meglátogatta a Palánkos-völgyet
(Strążyska Dolina), a Gąsienica-völgyet (Dolina Gąsienicowa) és ismét a
Halastavat. Háromnapos kirándulást tett Krivánra, a kóborolt a Csendes-hegy
(Tichý vrch) és a Fenyves-hegy környékén, de a rossz időjárás, különösen a nagy
köd miatt nem jutott fel a csúcsra. Érdekes tény, hogy ugyanabban az évben két
nő – Berta Lerchova és Dorota Bexheftova, Moritz-Walter Bexheft nővére némi
függetlenségről tanúbizonyságot téve vezető nélkül jutott fel a
Menguszfalvi-völgyből a Tengerszem-csúcsra (Rysy), ahonnan visszatérve az
éjszakát a völgy egyik pásztorszállásán töltötték.
Maria Steczkowska
hosszú szünet után 1864 nyarán tért vissza a Tátrába. Feljutott a Volovecre (Wołowiec)
és a Pańszczycza-völgyből (Dolina Pańszczyca) felmászott a Kereszt-nyeregbe (Krzyżne).
Ezen a kiránduláson részt vett Józef Stolarczyk atya is. A Késmárki-Fehér-víz
völgyén át eljutott az Öt-tavi katlanba (Kotlina Piatich spišských plies).
Vezetője főleg id. Jędrzej Wala volt, akit „Képek” (Obrazkach) című írásában
erősen ajánlott a Tátrába kirándulóknak.
Ugyancsak 1864-ben
Maria maga vezetett egy nagyobb csoportot a Vörös-hegyekre, ezért ő tekinthető
az első önálló lengyel bár még nem hegymászónak, de turistának. Egy évvel a Svinica
(Świnica) 1867. július 22-én Eugeniusz Janota, Bronisław Gustawicz és Stanisław
Librowski által – Maciej Sieczka vezetésével – történt meghódítását követően
1868. augusztus 8-án Maciej Sieczka vezetésével két lengyel nő állt a csúcson:
Walery Eljasz Radzikowski nővére, Maria Eljasz, és Walery menyasszonya, Natalia
Nycz, valamint utóbbi testvére. Feltehetően Maria Eljasz volt az első nő, aki
ugyanabban az évben (1868) a Gąsienica-szécsről (Hala Gąsienicowa) a Zawraton
(Zawrat) keresztül átjutott a Lengyel-Öt-tó völgyébe, legalábbis ez olvasható Bolesław
Chwaściński a „Hegymászás története” (Z history taternictwa) című művében. Lehetséges
azonban, hogy Antonina Hoffman színésznő valamivel korábban, de ellenkező
irányból már meghódította a Zawratot.
Néhány évnek kellett
még eltelnie, mire a nők megjelentek a Tátra legmagasabb csúcsán – a Gerlachfalvi-csúcson.
Ez 1877. július 8-án történt, amikor két bécsi nő, Józefina Tillungen és
Paulina Konerr álltak a csúcson. A lengyel nők közül az első, aki felmászott a
Gerlachra egy zenei híresség, Natalia Janthówna kisasszony volt 1883. augusztus
22-én Maciej Sieczka és Wojciech Giewont vezetésével, amelyet Valery Eljasz jegyzett
fel „Pamiętniku TT” című naplójában. A nők által a XIX. század második felében
leggyakrabban látogatott Tátra-csúcs azonban továbbra is Lomnici-csúcs volt.
Két lengyel nőtől eltekintve, akik állítólag 1856 nyarán álltak a csúcson, az
első név szerint ismert lengyel nő a kujawai Maria Wolska volt, aki 1879.
szeptember 5-én mászta meg a csúcsot Jan Gronikowski hegyivezetővel. Öt évvel
később, 1884. augusztus 11-én Helena Brodowska, a varsói egyetem professzorának
lánya jutott fel a tetejére. Az 1890-es évek végén két lengyel testvér, Jadwiga
és Helena Gnoińskie is ellátogatott a Tátrába. Valamivel korábban, 1879
augusztusában négy lengyel nő mászta meg a Tengerszem-csúcsot a
Rejtett-völgyből (Ťažká dolina) a Hunfalvy-hágón (Sedlo Váha) keresztül, majd a
Halastó felé ereszkedtek le a csúcsról. Lehetséges, hogy ők egy olyan expedíció
résztvevői voltak, amelyet dr. Tytus Chałubiński szervezett kimondottan „hölgyeknek”.
A Tátra egyik legmagasabb csúcsán, a Késmárki-csúcson (Kežmarský štít) azonban
csak 1888 augusztusában jelent meg az első két nő, mégpedig a magyar Zobel
nővérek, egy Istvánffy nevű hegymászó kíséretében.
A tátrai kirándulások leírásaiból
tudhatjuk, hogy a XIX. század végéig szinte csak nyáron jártak az emberek
ezekre a hegyekre. Az első nők, akik télen merészkedtek mászni, Maria
Kirchmejerówna és Michalina Zawadzka voltak, akik – ahogy Leopold Świerz
naplójában megjegyezte – miután az éjszakát a Roztoka menedékházában töltötték,
1882 február 26-án eljutottak a Halastóhoz. 1894 januárjában Stanisława
Pisarzewska kisasszony Jan Grzegorzewski és unokatestvére, Józef Duczmański
kíséretében – Bartek Obrochta és Józef Trzebunia Słomiak vezetésével – a
Gąsienica-szécsről a Zawraton keresztül átjutott a Lengyel-Öt-tó völgyébe. A XX.
század első éveiben voltak olyan nők, akik jelentős önállóságot tanúsítottak,
például a magyar Egenhoffer Teréz, a skót Beatrice Tomasson, a francia Lavallée
Márta, és Antonina Englisch. Ők azonban leggyakrabban hegyivezetőket
alkalmaztak, vagy férfiak társaságban jártak a hegyekben. 1908 augusztusában két
lengyel nő, Helena Dłuska és Irena Pawlewska-Szydłowska tette meg az első női,
férfiak gondoskodása nélkül végrehajtott túrát a Tátrában, amikor a
Hincói-völgyből (Hlinská dolina) meghódították a Csorbai-csúcs (Štrbský štít)
északi falát.
Ettől kezdve a két háború
közötti időszakban, majd különösen a II. világháborút követően egyre több nő,
köztük lengyel nő teljes önállóságot tanúsítva mászta nem csak a Tátrában,
hanem az Alpokban, a Kaukázusban, a Karakorumban mássza a nyolcezres csúcsokat,
sőt a világ legmagasabb csúcsát, a Mount Everestet is. Ez azonban egy másik
történet.