Túra a Magas-Tátra lengyel oldalán Hír

2016/10/30
Ha magunk elé veszünk egy Tátra térképet, és pontosan szeretnénk meghatározni az ott látottakat, azt tapasztaljuk, hogy a Magas-Tátrából tulajdonképpen csak az alábbi három, egymás melletti völgy tartozik Lengyelországhoz: Gąsienica-völgy (Dolina Gąsienicowa), Lengyel-Öt-tó völgye (Dolina Pięciu Stawów Polskich), amely a Roztoka-völgy (Dolina Roztoki) felső része, éppen ezért ezeket összefüggő területként kezelhetjük, valamint a Halastavi-völgy (Dolina Rybiego Potoku). Van még egy völgy, mégpedig a Waksmundi-völgy (Dolina Waksmundzka), ez azonban teljességgel lényegtelen az átlagos turisták számára, mivel teljes területe le van zárva, létezéséről csak a Kereszt-nyeregbe (Krzyżne) vagy a Lúd-nyakra (Gęsia Szyja) errefelé induló turisták tudnak. Így tehát a Magas-Tátra lengyel oldalát az előbb említett völgyek jelentik. Mivel ezek a völgyek viszonylag kis területen (mindössze 80 km2) találhatók, megfelelően megtervezve a túrát ezek akár egy nap alatt is bejárhatók.

Egy júliusi reggelen ezzel a tervvel érkeztem Kuźnicéba, ahol elindultam a tervezett úton. A Gąsienica-szécsről (Halę Gąsienicową) a Zawraton (Zawrat) keresztül a Lengyel-Öt-tó völgyébe (Dolina Pięciu Stawów Polskich) vezetett az utam, majd onnan a Miedziane-hágón (Szpiglasowa Przełęcz) át jutottam el a Halastóhoz (Morskie Oko), ahonnan lementem a Bialkai-szénégetőn (Palenica Białczańska) található parkolóba. Az útvonal a hosszúsága (a kalauzok 26 km-ben adják meg a távot, melyet 11 óra alatt lehet teljesíteni), valamint a végigjárásához szükséges kondíció (kb. 2000 méter szintkülönbséget kell legyőzni) miatt ezt a túrát csak időjárásilag biztos napon, tiszta időben ajánlott megtenni.
Ugyanakkor vitathatatlan előnye a túrának, hogy az út során három menedékház közelében is elhalad, ahol rossz idő esetén menedéket találhatunk (vagy csak étkezhetünk), valamint (sőt, talán mindenekelőtt) a gyönyörű tájak és a szép kilátás. Mindent megtalálunk ezen a túrán, amit csak várhatunk a Tátrától: tavak sokaságát, a legnagyobbtól és a legnépszerűbbig kezdve a kisebbeken át az egészen aprókig, melyeknek egészen különleges varázsuk van; hangulatos havasi tisztásokat, melyek az év minden szakában szépségükkel és illatukkal csábítják a túrázókat. Ezeken túl a túra tartalmaz egy csipetnyi adrenalint is, melyet a Zawratra történő felmászás jelent, valamint fantasztikus panorámát a Liptói-határhegyről (Szpiglasowy Wierch).
Az alábbi fotókkal első kézből szeretném meggyőzni az olvasót a túra szépségeiről.
A túra teljes fotóalbuma az alábbi linkek érhető el: http://morgusiowe-wedrowki.blogspot.hu